Vertragingskasten - tandwielkasten

arrow-up-wide-short-solid

Producten 1-12 van 14

De werking van een reductiekast in hogedrukinstallaties

Bij het samenstellen van hogedrukpompsystemen, is het essentieel om de snelheid van de aandrijving af te stemmen op de specificaties van de hogedrukpomp. Dit kan gerealiseerd worden met behulp van een reductiekast, ook wel bekend als een tandwielkast of vertragingskast. Een reductiekast wordt in diverse situaties en bij verschillende manier van aandrijving toegepast, zoals elektromotoren, benzine- of dieselmotoren, en Power Take-Off (PTO)-systemen.

Een reductiekast is een mechanisch apparaat dat ontworpen is om de rotatiesnelheid van een aandrijvende kracht te verminderen terwijl het de draaimoment (koppel) vergroot. Dit is met name handig in situaties waarin de snelheid van de aandrijving te hoog is voor de gewenste toepassing, zoals bij hogedrukpompen. In een hogedrukpompsysteem is een hoge druk cruciaal, maar dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat de motor die de pomp aandrijft, dezelfde snelheid moet hebben. Een reductiekast bestaat meestal uit een combinatie van tandwielen en assen die op een bepaalde manier zijn gerangschikt om de rotatiesnelheid te verlagen. Hier is hoe het werkt:

Invoertandwiel

De reductiekast begint met een tandwiel, dat wordt aangedreven door de motor (elektromotor, benzine/dieselmotor, PTO, etc.). Dit tandwiel staat bekend als het "invoertandwiel" en heeft meestal een groter aantal tanden dan het uitvoertandwiel. Dit verschil in het aantal tanden is wat zorgt voor de vertraging in snelheid.

Uitvoertandwiel

Het invoertandwiel is verbonden met het uitvoertandwiel, dat verbonden is met de as van de hogedrukpomp. Het uitvoertandwiel heeft doorgaans minder tanden dan het invoertandwiel, wat resulteert in een lagere rotatiesnelheid, maar een groter draaimoment aan de uitvoerkant.

Overbrengingsverhouding

De verhouding tussen het aantal tanden op het invoertandwiel en het uitvoertandwiel bepaalt de snelheidsreductie. Deze verhouding wordt de overbrengingsverhouding genoemd. Hoe groter het verschil in het aantal tanden, hoe groter de vertraging in snelheid en hoe groter het draaimoment aan de uitvoerkant.